online training hartwerk in de zorg 

 Welkom bij de 4 daagse online training Hartwerk in de zorg

 

Deze online training is voor medewerkers uit de zorg, zorgprofessionals die;

 

~ werkdruk ervaren, hard werken en daarom over grenzen gaan,

~ goed voor anderen kunnen zorgen, maar zichzelf vergeten,

~ emoties overnemen van anderen en overprikkeld raken,

~ zich groot houden en niet kwetsbaar durven zijn,

~ zich niet gewaardeerd voelen in het werk wat ze doen,

~ zich herkennen in bepaalde kenmerken van (hoog)gevoeligheid. 


Herken je jezelf hierin en ben je moe, gespannen of ervaar je stress en ben je snel overprikkeld?

Wil je beter voor jezelf leren zorgen en meer energie, ontspanning en vertrouwen?

En wil je dichter bij jezelf kunnen blijven op je werk en in je dagelijkse leven?

 

Volg dan de gratis online training Hartwerk in de zorg 

 

'Ik ben blij dat ik de online training Hartwerk in de zorg heb gevolgd. Ik heb er onwijs veel aan gehad en ik merk nu, terwijl ik dit schrijf, dat het nog langer door gaat werken. Dit was niet zomaar een 'kennis'- training. Het gaf me zo'n inzicht dat ik vanaf die dag veel makkelijker, opener en 'eerlijker' op de cliënten af stap. Ik kan ook heel dicht bij mezelf blijven. Het maakt me niet zoveel uit of ik begrepen wordt in m'n gevoel of emotie. Ze zijn van mij, ik respecteer en koester ze en handel van daaruit. Al is het nodig om wat vaker naar het toilet te gaan om me even af te zonderen, prima! Het fascinerende is om te zien hoe de omgeving daar met veel meer respect mee omgaat als ik mezelf daarin ook respecteer. Natuurlijk, de zorg is lastig en komen er bittere maatregelen van hogerhand, maar het vind z'n weg wel in me en ik laat me niet meer omver werpen.'

 

4 podcasts en 5 oefeningen die je inzichten gaat geven en dichter bij jezelf brengen, zodat je op je werk en in je dagelijkse leven meer rust, ontspanning en energie gaat ervaren. Je zult merken dat er gaandeweg de training meer ruimte ontstaat om jezelf te zijn, kwetsbaar en krachtig. Je leert meer vanuit compassie en liefde naar jezelf te kijken. Hierdoor kun je makkelijker bij jezelf blijven in contact met je omgeving en krachtiger voelen. 

 

Tijd en aandacht voor jou, om je lijf te voelen en te ontspannen.

 

Voel je vrij om de tijd te nemen die nodig is. Je kunt 4 dagen lang elke dag de podcasts beluisteren en oefening doen, maar je kunt er ook een paar dagen tussen laten zitten. Doe wat goed voelt voor jou. Heb je tussendoor vragen? Laat het me gerust weten. 

 

Voordat je aan de slag gaat met de cursus nog drie dingen;

* Creëer een fijne plek voor jezelf om de podcasts te beluisteren en oefeningen te doen. Een plek waar je lekker kunt ontspannen en niet gestoord kunt worden. 

* Neem een schrijfboekje en pen bij de hand, zodat je inzichten op kunt schrijven. 

* Heb je vragen of wil je iets delen? Mail me gerust; petra@puurhartwerk.nl of klik HIER.

 

 ~ Dag 1; Zelfzorg; aandacht voor jezelf & je lijf. 

De eerste dag van de training begint bij de basis; zelfzorg, aandacht voor jezelf en luisteren naar de signalen van je lichaam.

~ Dag 2; Bij jezelf blijven en extra bonus oefening om overprikkeling te verminderen of voorkomen.
~ Dag 3; Omgaan met emoties.
~ Dag 4; Ontdek je kwaliteiten

 

Ik wens je veel succes en vooral ook fijne tijd voor jezelf om te ontspannen en zijn met wat er is. 


Training Hartwerk in de Zorg Dag 1

 Zelfzorg; aandacht voor jezelf & je lijf


Het eerste inzicht wat ik je wil geven is hoe jouw plek in de organisatie waar je werkzaam bent, kan voelen als je gezin van herkomst. Je kunt je gezin van herkomst projecteren op de organisatie of het team waarin je werkt, waardoor je meer geïdentificeerd bent met het kind in jezelf en de patronen uit je gezin van herkomst, dan je verbonden voelen met je volwassen zelf die bij zichzelf blijft en vanuit vertrouwen zijn of haar ruimte in durft te nemen of doet wat goed voelt.

 

Ga maar na.....

 

Als je thuis niet genoeg waardering hebt gekregen van je ouders of je ouders zichzelf niet genoeg waardeerden, ontwikkel je een gebrek aan eigenwaarde.

 Je kunt dit herkennen aan de manier waarop je ouders voor zichzelf zorgen of hoe je als kind misschien wel voor je ouders bent gaan zorgen, omdat ze moeite hadden met emoties en omgaan met emoties en/of er problemen waren binnen jullie gezin waar mee geworsteld werd. Waren ze hierin liefdevol, ontvangend, mocht alles er zijn of waren ze afwijzend naar zichzelf en jou, je gevoelens en je emoties. In welke mate kreeg jij de ruimte om te zijn wie je bent, te voelen wat je voelde en werd jij ontvangen in je emoties en je kwaliteiten?

 

Een natuurlijke reactie van een gevoelig invoelend kind is loyaal zijn naar de ouders en willen zorgen, overnemen en dragen voor de ouders waar ze dit zelf niet kunnen. Of  je hebt ouders die heel zorgzaam zijn naar anderen, maar zichzelf vergeten of afwijzend zijn naar zichzelf. 

 

1. Zelfzorg

1.1 Meditatie oefening zelfzorg


Hoe was dit in jouw gezin van herkomst?

 

In ieder geval is het belangrijk om te zien dat je in een organisatie hard kunt gaan werken, omdat je je niet gewaardeerd voelt of het gevoel hebt dat je onder druk staat en geen fouten mag maken, op zoek naar erkenning buiten jezelf. Misschien herken je dezelfde gevoelens wel uit je gezin van herkomst. Ergens zijn we allemaal wel eens bang of fouten te maken en zoeken we naar waardering die we niet buiten onszelf, maar in onszelf mogen vinden.

 

Hoe meer jij jezelf kunt waarderen en mag zijn wie je bent, ook in wat je voelt, je emoties en gevoelens, hoe makkelijker het voor je zal zijn om voor jezelf te zorgen met meer tijd en ruimte voor jezelf. Je gaat steeds minder moeten van jezelf en makkelijker loslaten wat er nog allemaal moet gebeuren op bijvoorbeeld je werk of in je dagelijkse leven, want in werkelijkheid leg jij jezelf de druk op dat er van alles moet en je geen fouten mag maken, perfectionistisch kunt zijn, bang voor het oordeel van de ander.

 

Hoe is het om dit inzicht te krijgen?

 

Als je inzicht krijgt in wat jij nu doet op je werk en welke (familie) patronen je herhaalt op je werk, kun je meer ruimte maken voor wat er echt is, voor wat je voelt en wat jij nodig hebt om je goed te voelen. Je bent dan niet alleen afgestemd op de ander en de zorg  voor een ander, maar afgestemd op wat jij nodig hebt. 


Training Hartwerk in de Zorg Dag 2

Bij jezelf blijven


Waarschijnlijk voel jij haarscherp aan als iets wel of niet goed voelt of klopt en voel jij je ook gevoeliger dan de meeste van je collega's. Je bent sensitief en dat is een mooie menselijke eigenschap om te voelen of iets wel of niet klopt om je te beschermen voor gevaar, maar ook om datgene te doen wat goed voelt en waar je blij van word. Een prachtig mooie eigenschap die je precies verteld wat wel of niet goed voelt en je datgene kiest en doet wat bij je past.

 

Ook hier is het belangrijk dat je inzicht krijgt hoe er in je gezin van herkomst om is gegaan met gevoeligheden. Mochten deze er zijn? Was het veilig genoeg om je kwetsbaar op te stellen of moest je jezelf groot houden? In de zorg kan er wel een tendens voelbaar zijn van jezelf groot moeten houden en niet kwetsbaar mogen zijn, maar hoe mooi en verbindend zou het zijn als er meer ruimte komt voor gevoel, emoties, kwetsbaar krachtig. Juist jezelf zijn en trouw blijven aan jezelf, je gevoelens en kwetsbaar durven zijn is heel verbindend wat ook doorwerkt naar de patiënten, cliënten of leerlingen waarmee je werkt, omdat er meer openheid komt en minder groot houden en oordeel.

 

Als je je als kind groot hebt moeten houden dan bestaat de kans dat je uit een gevoel van onveiligheid je voelsprieten bent gaan richten op de buitenwereld. Je bent bij jezelf weggegaan om in de buitenwereld te scannen en voelen wat daar gebeurt en of het ook veilig genoeg is om jezelf te zijn in wat je voelt en ziet. Dit is een overlevingsmechanisme om je als kind staande te houden in een gezin die niet ondersteunend en ontvangend was naar jou en je emoties en kwaliteiten en waar men zich groot hield om zichzelf staande te houden.

 

Wanneer je meer met de buitenwereld bezig bent, weg bij jezelf, word je gevoeliger voor invloeden van buitenaf, omdat je hier immers op afgestemd bent. Hoe meer jij je focust op de buitenwereld. Ook weer op zoek naar erkenning, waardering en goedkeuring, hoe minder jij bij jezelf bent en gevoeliger wordt voor datgene wat er gebeurt in de buitenwereld. Hierdoor neem je ook makkelijker emoties van een ander over. Hoe meer je bij jezelf bent, hoe makkelijker je de emoties van een ander bij de ander kunt laten.

2. Bij jezelf blijven

2.1 Meditatie oefening bij jezelf blijven

2.2 Bescherm jezelf met het gouden ei


Hoe meer jij bij jezelf bent en gevuld bent met je eigen energie, hoe makkelijker het is om bij jezelf te blijven. Ik deel een oefening, een gouden ei en spiegel oefening, waarmee je jezelf kunt beschermen, wat je kan ondersteunen tijdens je werk of je dagelijkse leven, maar bij jezelf zijn en voelen wat je voelt zal ervoor zorgen dat je steeds beter bij jezelf kunt blijven en minder snel emoties overneemt van een ander. 


Training Hartwerk in de Zorg Dag 3

Omgaan met emoties


Ik wil nog dieper ingaan op jouw gevoelens en emoties, omdat juist hier weinig ruimte voor kan zijn in het team of de organisatie waarin je werkt, omdat je bijvoorbeeld het gevoel kunt hebben dat je je groot moet houden.

 

Uit ervaring weet ik dat er een ik moet mezelf groot houden cultuur kan hangen in de zorg en het onderwijs. Herken je dat ook op je werk? Of je kunt het gevoel hebben dat er geen ruimte is voor wat je voelt of je emoties. Je hebt bijvoorbeeld te maken met een agressieve patiënt, een overlijden, een heel ziek iemand psychisch of lichamelijk of een 'vervelende leerling'.

 

Als een sensitief invoelend persoon kun jij je hier meer van aantrekken, de pijn van die ander voelen en de ander graag willen helpen. De patiënten of bepaalde leerlingen kunnen je raken, maar is er ook ruimte voor deze gevoelens en emoties? Mag je je laten raken door patiënten en je werk? Of moet je jezelf groot houden en de hulpverlener zijn die alles aankan en zichzelf staande moet houden?

 

Ik vind het belangrijk, voor jezelf en ook voor patiënten, dat je je mag laten raken, elk gevoel en elke emotie er mag zijn. Het zou je al kunnen helpen dat wat raakt er van jezelf mag zijn en je iemand in je omgeving hebt of op je werk waarmee je dit kunt delen. 

 

Verwacht niet meteen dat je hele team openstaat voor verandering of kwetsbaar mogen zijn welkom is, maar focus op jezelf en vind gelijkgestemden of iemand bij wie jij je veilig voelt jezelf te zijn. Het doel moet ook niet zijn om je team of organisatie te veranderen, maar jezelf leert zijn, ruimte maakt voor je emoties en gevoelens. Hoe meer jij bij jezelf kunt blijven, hoe meer jij bewust of onbewust een voorbeeld bent voor anderen. 

3. Omgaan met emoties

3.1 Meditatie omgaan met emoties



Training Hartwerk in de Zorg Dag 4

Ontdek je kwaliteiten


In een groot deel van onze maatschappij ligt de nadruk op presteren, cijfers en wat er nog beter zou kunnen. In een organisatie kan het voelen, dat geld belangrijker is dan een werknemer op de werkvloer en de patiënten. Dit kan erg frustrerend zijn en je werkplezier ontnemen, omdat je aanvoelt dat het in het belang van de patiënt beter zou zijn als er meer ruimte, tijd en geld zou zijn voor werknemers en patiënten.

 

De patiënt echt centraal en de zorg afgestemd op de patiënten.

 

We kunnen van onszelf verbeter projecten maken, mogen amper fouten maken en gaan hierdoor dus harder werken om het goed of nog beter te doen. Herken je dat?

 

Maar in werkelijkheid ben je al goed zoals je bent en mag je ontdekken in jezelf wat jou uniek maakt, jouw kwaliteiten en kracht. Je mag jezelf meer gaan zien en waarderen, zodat je de druk van eventuele verwachtingen, moeten en presteren vanuit de organisatie makkelijker los kunt laten. 

 

Minder focus op moeten, niet alleen vanuit je organisatie, maar ook wat je moet van jezelf, de druk die je jezelf oplegt en meer focussen op jezelf, jouw kwaliteiten en wat belangrijk en goed voelt voor jou. Hierop focussen brengt je dichter bij jezelf.  

4. Ontdek je kwaliteiten

4.1 Meditatie ontdek je kwaliteiten


Hoe was dit in jou gezin van herkomst? Ervoer je druk? Moest je presteren en het goed doen? Doorgaan? Of was er ook ruimte voor jouw kwaliteiten en verlangens? Ben jij gezien in je kwaliteiten? Voel jij je gezien? Of voel jij je juist helemaal niet gezien en gewaardeerd in waar je goed in bent of was er prestatiedruk bij jullie thuis, waarbij de buitenwereld en geld verdienen belangrijker was en is, dan doen waar je blij van wordt.

 

Wat is nou eigenlijk je verlangen en waar ben jij goed in? Wat maakt jou, jou? 

 

 

Weet dat je geen verbeterproject bent, maar genoeg zoals je bent. 

 

******

 

Ik wil je bedanken voor je deelname aan de online training Hartwerk in de zorg. 

Geef jezelf de tijd om de inzichten en ervaringen een plek te geven, omdat de training wel het een en ander in beweging kan hebben gezet. Heb je nog vragen of wil je iets met me delen?

Stuur me dan een mail door HIER te klikken. 

 

Vind je het fijn dat er iemand met je meekijkt in datgene waar je tegenaan of vast loopt?

Ga dan naar mijn coaching pagina voor meer informatie over mijn persoonlijke begeleiding. 

 

 Of wil je meer de diepte in na de gratis online training, meer handvatten, inzichten, verbinding, begeleiding

en dat samen met een groep gelijkgestemden? 

 

Klik HIER voor mijn aanbod. 

   

 Wie weet ga ik je ontmoeten.